loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 14
يکشنبه 23 بهمن 1401 زمان : 9:53

می‏دانیم که در قرآن مهربان درباره زنان پیغمبر دستورهای خاصی وارداتی‏ میباشد . او‌لین آیه خطاب به زنان پیغمبر با این پاراگراف شروع می‏گردد:«"یا این که نساء النبی لستن کأحد اینجانب النساء"،یعنی شما با بقیه زنان فرق دارید.» اسلام التفات خاصی داشته میباشد که زنان پیغمبر چه در طول حیات آن حضرت و چه مسجد توفیق مشهد پس از وفات وی، در منزل‏های خویش بمانند ، و در‌این جهت بیشتر منظورهای اجتماعی و سیاسی در فعالیت بوده میباشد.قرآن مهربان صریحا به زنان‏ پیغمبر می‏گوید:«و قرن فی بیوتکن، یعنی در منزل‏های خویش بمانید.» اسلام‏ می‏منظور میباشد «امهات المؤمنین» که خواه ناخواه احترام متعددی میان مسلمان‌ها داشتند از احترام خویش سوء استعمال نکنند، و احیانا ابزار موادتشکیل دهنده خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند. و چنان که‏ می‏دانیم یکی‌از «امهات المؤمنین» عایشه میباشد که از این فرمان سرپیچی‏ کرد ، ماجراهای سیاسی ناگواری برای عالم اسلام به وجود آورد. ( مطهری، 1391:ج 19،ص 431) . به هر هم اکنون آیه‏ای که در آن آیه، واژه و کلمه « عفاف و حجاب » به فعالیت رفته آیه 53 از سوره احزاب میباشد که می‏فرماید: "وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ" یعنی در شرایطی‌که از آن‌ها فرآورده و کالای گزینه مسجد طالقانی مشهد نیازی مطالبه‏ می‏فرمایید از پشت پرده از آن‌ها بخواهید. «دراصطلاح تاریخ و حدیث اسلامی هر جا اسم « آیه عفاف و حجاب »آمده میباشد از جمله نقل شده پیش از نزول آیه عفاف‏ چنان بود و بعداز نزول آیه عفاف اینگونه شد ، هدف این آیه میباشد که مرتبط با زنان پیغمبر میباشد(نیشابوری،درست مسلم،1412ق، ج 4، ص151 - 148) ، خیر آیه ها 30 و 31 سوره نور و روشنایی که می‏فرماید:«قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ» و «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ» یا این که آیه 59 سوره احزاب که می‏فرماید: «یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ».

نوع دوم پوشش جلباب میباشد که در سوره احزاب بدان تصریح شد‌ه‌است : "یا این که أَیهَا النَبی قُل لِأَزواجِکَ و بَناتِکَ وَنِساءِ المُؤمِنینَ یدُنینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلا بیبهنَّ ذلِکَ أَدنی أَن یعرِرشتهَ ولایوذَینَ وکان الله غفوراَرحیماَ ." (سوره احزاب/ آیه 59)

«ای نبی ، به زنان و دخترانت و زنان مؤمن بگو : جلباب های خویش را به هم مجاورت سازند تا با این پوشش خوب شناخته شوند و از اسیب هوس رانان آزار نبینند و آفریدگار بخشنده و کریم ومهربان میباشد .»

علامه طباطبائی در توضیح کلمه و واژه جلابیب میفرمایند:«جلباب لباس‏اى میباشد سرتاسرى آدرس مسجد توفیق مشهد که تمامى تن را مى‏پوشاند و یا این که روسرى مخصوصى میباشد که شکل و رمز را ساتر مى‏ گردد و مراد برای مثال «پیش بکشند مقدارى از جلباب خویش را»، این میباشد که آن را طورى بپوشند که گلو و سینه ‏هایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد» .(علامه طباطبائی، 1374:ج‏16، ص 340)

همینطور در تعبیروتفسیر المیزان در پایین آیه شریفه آورده میباشد : «الجلابیب عده جلباب و هوثوب تشتمل به المرأه فیغطّی جمیع بدنها وی الخمار الذی تغطّی به رأسها و وجهها ». «جلابیب توده جلباب میباشد وآن لباسی میباشد که زن آن رادربر می‌کشد و همگی تن خویش را می پوشاند یا این که مقنعه ای میباشد که راز و شکل خویش را به آن می پوشاند». (به عبارتی،ص361). زمخشری نیز در کشاف به گزارش ابن عباس همین معنا را به عمل برده میباشد و می‌گوید : «الرداء الذی سیته اینجانب فوق الی اسفل». «در جلباب ردایی میباشد که سراسر تن را از بالا تا ذیل را می پوشاند». (زمخشری، 1352:ص 559).

«جلباب لباسی تعالی خیس از سرپوش و خرد خیس از رداست که زن راز و سینه خویش را با آن می پوشاند رزرو مسجد توفیق مشهد و اورده شده میباشد لباسی تبارک میباشد که از محلفه کوتاه خیس میباشد و زن آن را می‌پوشد وگفته گردیده است به عبارتی ملحفه میباشد.» (بیرقی اکبری ، 1377: ص 44-46)

کلمه ادناء در تفاسیر «هم به معنای دنو (مجاورت کردن) آمده.» (نتیجه کاشانی ،1373:ج4، ص 203) و «هم به معنای ارحاء و اسدال و آویختن .»

می‏دانیم که در قرآن مهربان درباره زنان پیغمبر دستورهای خاصی وارداتی‏ میباشد . او‌لین آیه خطاب به زنان پیغمبر با این پاراگراف شروع می‏گردد:«"یا این که نساء النبی لستن کأحد اینجانب النساء"،یعنی شما با بقیه زنان فرق دارید.» اسلام التفات خاصی داشته میباشد که زنان پیغمبر چه در طول حیات آن حضرت و چه مسجد توفیق مشهد پس از وفات وی، در منزل‏های خویش بمانند ، و در‌این جهت بیشتر منظورهای اجتماعی و سیاسی در فعالیت بوده میباشد.قرآن مهربان صریحا به زنان‏ پیغمبر می‏گوید:«و قرن فی بیوتکن، یعنی در منزل‏های خویش بمانید.» اسلام‏ می‏منظور میباشد «امهات المؤمنین» که خواه ناخواه احترام متعددی میان مسلمان‌ها داشتند از احترام خویش سوء استعمال نکنند، و احیانا ابزار موادتشکیل دهنده خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند. و چنان که‏ می‏دانیم یکی‌از «امهات المؤمنین» عایشه میباشد که از این فرمان سرپیچی‏ کرد ، ماجراهای سیاسی ناگواری برای عالم اسلام به وجود آورد. ( مطهری، 1391:ج 19،ص 431) . به هر هم اکنون آیه‏ای که در آن آیه، واژه و کلمه « عفاف و حجاب » به فعالیت رفته آیه 53 از سوره احزاب میباشد که می‏فرماید: "وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ" یعنی در شرایطی‌که از آن‌ها فرآورده و کالای گزینه مسجد طالقانی مشهد نیازی مطالبه‏ می‏فرمایید از پشت پرده از آن‌ها بخواهید. «دراصطلاح تاریخ و حدیث اسلامی هر جا اسم « آیه عفاف و حجاب »آمده میباشد از جمله نقل شده پیش از نزول آیه عفاف‏ چنان بود و بعداز نزول آیه عفاف اینگونه شد ، هدف این آیه میباشد که مرتبط با زنان پیغمبر میباشد(نیشابوری،درست مسلم،1412ق، ج 4، ص151 - 148) ، خیر آیه ها 30 و 31 سوره نور و روشنایی که می‏فرماید:«قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ» و «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ» یا این که آیه 59 سوره احزاب که می‏فرماید: «یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ».

نوع دوم پوشش جلباب میباشد که در سوره احزاب بدان تصریح شد‌ه‌است : "یا این که أَیهَا النَبی قُل لِأَزواجِکَ و بَناتِکَ وَنِساءِ المُؤمِنینَ یدُنینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلا بیبهنَّ ذلِکَ أَدنی أَن یعرِرشتهَ ولایوذَینَ وکان الله غفوراَرحیماَ ." (سوره احزاب/ آیه 59)

«ای نبی ، به زنان و دخترانت و زنان مؤمن بگو : جلباب های خویش را به هم مجاورت سازند تا با این پوشش خوب شناخته شوند و از اسیب هوس رانان آزار نبینند و آفریدگار بخشنده و کریم ومهربان میباشد .»

علامه طباطبائی در توضیح کلمه و واژه جلابیب میفرمایند:«جلباب لباس‏اى میباشد سرتاسرى آدرس مسجد توفیق مشهد که تمامى تن را مى‏پوشاند و یا این که روسرى مخصوصى میباشد که شکل و رمز را ساتر مى‏ گردد و مراد برای مثال «پیش بکشند مقدارى از جلباب خویش را»، این میباشد که آن را طورى بپوشند که گلو و سینه ‏هایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد» .(علامه طباطبائی، 1374:ج‏16، ص 340)

همینطور در تعبیروتفسیر المیزان در پایین آیه شریفه آورده میباشد : «الجلابیب عده جلباب و هوثوب تشتمل به المرأه فیغطّی جمیع بدنها وی الخمار الذی تغطّی به رأسها و وجهها ». «جلابیب توده جلباب میباشد وآن لباسی میباشد که زن آن رادربر می‌کشد و همگی تن خویش را می پوشاند یا این که مقنعه ای میباشد که راز و شکل خویش را به آن می پوشاند». (به عبارتی،ص361). زمخشری نیز در کشاف به گزارش ابن عباس همین معنا را به عمل برده میباشد و می‌گوید : «الرداء الذی سیته اینجانب فوق الی اسفل». «در جلباب ردایی میباشد که سراسر تن را از بالا تا ذیل را می پوشاند». (زمخشری، 1352:ص 559).

«جلباب لباسی تعالی خیس از سرپوش و خرد خیس از رداست که زن راز و سینه خویش را با آن می پوشاند رزرو مسجد توفیق مشهد و اورده شده میباشد لباسی تبارک میباشد که از محلفه کوتاه خیس میباشد و زن آن را می‌پوشد وگفته گردیده است به عبارتی ملحفه میباشد.» (بیرقی اکبری ، 1377: ص 44-46)

کلمه ادناء در تفاسیر «هم به معنای دنو (مجاورت کردن) آمده.» (نتیجه کاشانی ،1373:ج4، ص 203) و «هم به معنای ارحاء و اسدال و آویختن .»

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 138
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 407
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 224
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 408
  • بازدید ماه : 4762
  • بازدید سال : 9145
  • بازدید کلی : 10033
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی