جنبش مارپیچ گیاه هنوما که در تفکر آدرس مسجد توفیق مشهد های اهل ایران آن را درخت معاش دانسته اند، در هر نقطه گلشن ارم به چشم میخورد. درختی معاش نصیب که میوه آن غذای بهشتیان میباشد.
ستون سروها محرک تکان استفاده کننده در مسیری میباشد که در وصال به بی غایت وجود شروع نموده است. افزون بر آن، هیبت کشیده و هرمی آن در طی مسیر با تاکید بر خطوط عمودی پرسپکتیوی بی غایت را تولید می کند.
هندسه راست کناره گلشن اهل ایران و نظام هندسی کاشت درختان در تضادی آشکار با پرورش ارگانیک درختان و گیاهان قراردارد.
تضادی که در نوع خویش ضمن زیبایی بصری، رمزواره های فراوانی را به هم پا دارااست. به کار گیری از اعداد مقدس بر راه معناگرایانه به پیاده سازی گلشن رزرو مسجد توفیق مشهد تاکید می ورزد.
کاشت ردیفی ۷۲ درخت سرو را در پایه گلشن ارم تاکیدی بر این نظام زیبای گلشن است.
هندسه مخفی در نظام «کاشت زوجی» درختان نیز عرضاندام می نماید.
این نوع کاشت درختان را ملهم از داستانهایی زیرا لیلی و مجنون و دیگر داستانهای عرفانی ادبیات مشرق زمین میداند که اکثر وقت ها آنها تداعی کننده پردیس برین میباشند.
در برخی مواقع هنر گلشن شماره مسجد توفیق مشهد سازی جلوه های بدون نقص تری از این معنا را دراین گلشن رقم زده میباشد. درین گلشن تاکی تنومند و سابق در محور یکیاز سرونازها قرار گرفته، شاخه هایش را همانند ساقه پیچک، بر گرد سرو تاییده و از پای تا راز آن را در آغوش گرفته میباشد.
در گلشن ارم شیراز نیز آب در جویها و آبگینه ها و حوضچه ها به صورتی تکان می نماید که بتواند آحاد گلشن را آبیاری کند.
آب جاری بین درختان نارنجستان و آب مسجد طالقانی مشهد مستقر در استخرها و حوضچه ها، یادآور مفاهیم دوگانه معاش و جاودانگی، جنبش و پویایی میباشد.
جنبش مارپیچ گیاه هنوما که در تفکر آدرس مسجد توفیق مشهد های اهل ایران آن را درخت معاش دانسته اند، در هر نقطه گلشن ارم به چشم میخورد. درختی معاش نصیب که میوه آن غذای بهشتیان میباشد.
ستون سروها محرک تکان استفاده کننده در مسیری میباشد که در وصال به بی غایت وجود شروع نموده است. افزون بر آن، هیبت کشیده و هرمی آن در طی مسیر با تاکید بر خطوط عمودی پرسپکتیوی بی غایت را تولید می کند.
هندسه راست کناره گلشن اهل ایران و نظام هندسی کاشت درختان در تضادی آشکار با پرورش ارگانیک درختان و گیاهان قراردارد.
تضادی که در نوع خویش ضمن زیبایی بصری، رمزواره های فراوانی را به هم پا دارااست. به کار گیری از اعداد مقدس بر راه معناگرایانه به پیاده سازی گلشن رزرو مسجد توفیق مشهد تاکید می ورزد.
کاشت ردیفی ۷۲ درخت سرو را در پایه گلشن ارم تاکیدی بر این نظام زیبای گلشن است.
هندسه مخفی در نظام «کاشت زوجی» درختان نیز عرضاندام می نماید.
این نوع کاشت درختان را ملهم از داستانهایی زیرا لیلی و مجنون و دیگر داستانهای عرفانی ادبیات مشرق زمین میداند که اکثر وقت ها آنها تداعی کننده پردیس برین میباشند.
در برخی مواقع هنر گلشن شماره مسجد توفیق مشهد سازی جلوه های بدون نقص تری از این معنا را دراین گلشن رقم زده میباشد. درین گلشن تاکی تنومند و سابق در محور یکیاز سرونازها قرار گرفته، شاخه هایش را همانند ساقه پیچک، بر گرد سرو تاییده و از پای تا راز آن را در آغوش گرفته میباشد.
در گلشن ارم شیراز نیز آب در جویها و آبگینه ها و حوضچه ها به صورتی تکان می نماید که بتواند آحاد گلشن را آبیاری کند.
آب جاری بین درختان نارنجستان و آب مسجد طالقانی مشهد مستقر در استخرها و حوضچه ها، یادآور مفاهیم دوگانه معاش و جاودانگی، جنبش و پویایی میباشد.