ا اعتنا به سوابق تشکیل داد آدرس مسجد توفیق مشهد آبگینه و کاربرد آب در معماری سنتی اهل ایران مدل های ویژه ای در پیاده سازی گونه های تزیینی آب میباشد مانند اشکال تحت:
آبگینه در قبال عمارت
یکی راههای ایجاد کرد آبگینه در سازه، قرار دادن آن در مقابل نمای یک عمارت بود . این طرح معمولا در کاخ ها و کوشک باغات استعمال میشد و در آن معمولا حوضی بلندمرتبه و گاه خرد ، رو به نمای مهم سازه قرار می گرفت. مداقه این طرح را می قدرت اینگونه رزرو مسجد توفیق مشهد برشمرد.
خواص آیینه ای آب و منعکس شدن ستونها و تزئینات عمارت درحوض، در فضاهای خرد موجب رهایی از تنگنا و در فضاهای بلندمرتبه سبب به ساخت و ساز شم ادب میشود. به علاوه در اکثری از ساعتها روز به باعث رفلکس تصویر عرش و گیاهان دور و بر آبگینه در آب ترکیبی از رنگها خصوصا آبیرنگ و سبز در آبگینه ها ساخت میشود که در کنار فضای خاکی و بی روح ابنیه، جذابیت بیشتری را رفتار می نماید.
آبگینه های موازی عمارت شماره مسجد توفیق مشهد را بیشتراز تمامی، می قدرت در گلشن های زمان تیموری در هرات روئت کرد. گلشن عالم آرا اولیه ساختمانی بود که فرمان روا حسین بایقرا بعد از جلوس بر تخت سلطنت فرمان ساختن آن را اعطا کرد . او در چهار کناره گرد آبگینه تعالی گلشن می گردهمایی. از یک طرف به کارها دولتی می پرداخت و از سوی دیگر بزم عیش و نشاطش به رویکرد بود.
گرچه این گلشن ده دوازده، عمارت،کوشک و اداره دولتی را در خویش مکان داده بود. البته فقط بخشی از آن که می اقتدار موقعیتش را معلوم کرد، همین آبگینه بزرگی بود که در نصفه شمال شرقی محوطه در کنار چهار کوشک قرار گرفته بود. ويلبر این نظر را دارد کهاین طرح مشابه طرح گلشن شمال در سمرقند بوده میباشد تنها در مقیاسی کوچکتر، باغچه امیر علیشیر نوایی در گازرگاه هرات بهاین مسجد طالقانی مشهد موادتشکیل دهنده مشابهت داشته میباشد.
ا اعتنا به سوابق تشکیل داد آدرس مسجد توفیق مشهد آبگینه و کاربرد آب در معماری سنتی اهل ایران مدل های ویژه ای در پیاده سازی گونه های تزیینی آب میباشد مانند اشکال تحت:
آبگینه در قبال عمارت
یکی راههای ایجاد کرد آبگینه در سازه، قرار دادن آن در مقابل نمای یک عمارت بود . این طرح معمولا در کاخ ها و کوشک باغات استعمال میشد و در آن معمولا حوضی بلندمرتبه و گاه خرد ، رو به نمای مهم سازه قرار می گرفت. مداقه این طرح را می قدرت اینگونه رزرو مسجد توفیق مشهد برشمرد.
خواص آیینه ای آب و منعکس شدن ستونها و تزئینات عمارت درحوض، در فضاهای خرد موجب رهایی از تنگنا و در فضاهای بلندمرتبه سبب به ساخت و ساز شم ادب میشود. به علاوه در اکثری از ساعتها روز به باعث رفلکس تصویر عرش و گیاهان دور و بر آبگینه در آب ترکیبی از رنگها خصوصا آبیرنگ و سبز در آبگینه ها ساخت میشود که در کنار فضای خاکی و بی روح ابنیه، جذابیت بیشتری را رفتار می نماید.
آبگینه های موازی عمارت شماره مسجد توفیق مشهد را بیشتراز تمامی، می قدرت در گلشن های زمان تیموری در هرات روئت کرد. گلشن عالم آرا اولیه ساختمانی بود که فرمان روا حسین بایقرا بعد از جلوس بر تخت سلطنت فرمان ساختن آن را اعطا کرد . او در چهار کناره گرد آبگینه تعالی گلشن می گردهمایی. از یک طرف به کارها دولتی می پرداخت و از سوی دیگر بزم عیش و نشاطش به رویکرد بود.
گرچه این گلشن ده دوازده، عمارت،کوشک و اداره دولتی را در خویش مکان داده بود. البته فقط بخشی از آن که می اقتدار موقعیتش را معلوم کرد، همین آبگینه بزرگی بود که در نصفه شمال شرقی محوطه در کنار چهار کوشک قرار گرفته بود. ويلبر این نظر را دارد کهاین طرح مشابه طرح گلشن شمال در سمرقند بوده میباشد تنها در مقیاسی کوچکتر، باغچه امیر علیشیر نوایی در گازرگاه هرات بهاین مسجد طالقانی مشهد موادتشکیل دهنده مشابهت داشته میباشد.