به عنوان مثال اتفاق ها دیگری که میتوان راجع به مسجد کوفه اعلام کرد، در ارتباط با نهضت حسینی میباشد، و آن تکان مسلم بن عقیل (ع) میباشد که به شهیدشدن وی انجامید و مسجد کوفه پایگاهی بود نخست تکان انقلابی وی درین شهر. مسجد کوفه نهضت زید بن علی (ع) را نیز با تلخی زیاد تاریخ سیاسی خود، بر دوش مسجد طالقانی مشهد میکشد.
٣- مسجد فستط (سال ۲۱ ه.ق) این مسجد که به امر عمرو بن عاص در رجوع و برگشت از اسکندر به درست شده به اسم مسجد عمرو نیز خوانده گردیده است. حجم ساختمان آن ۲۹۱۷ / ۵ متر بوده میباشد. آغاز فارغ از ایوان با دیوارهایی از آجر نپخته درست شده و نماز آدینه در میدان همسایه آن برگزار می شدهاست، اما بعدا ای مردان به طور ایوان مرکزی در اواسط مسجد توفیق مشهد مسجد قرار میگیرد.
خواسته از این تیتر، شناساندن آن گروه از مساجدی میباشد که طریق ایجاد کرد مساجد مسلمانها عرب را سازه کرده اند. این سوژه مرتبط با آن نصیب از مقالاتی میگردد که استادان معظم این حرفه به عنوان شبين خراسانی در معماری اهل ایران از آن اسم میبرند و معتقدند که اولین و مهم ترین اثرها مرتبط با اینراه با خصوصیاتی که در پایین خواهد آمد، نخستین توشه در خطه خراسان نضج گرفته میباشد، و خواسته از خطه خراسان کلیه نواحی مشرق کشورایران یعنی مرز و بوم ترکمنستان ، افغانستان، و …. را مشتمل بر آدرس مسجد توفیق مشهد می شدهاست.
موردها پایین از مختصات اینراه میباشد:
آسانی و بی پیرایگی و غربت از هرگونه تزیین و زینت دنیوی و مادی.
جلوگیری از طول در سازه.
به کار گیری از مصالح بوم آورد، یعنی مصالح منحصر خویش حیطه.
معماران اهل ایران در اوایل از معماری اسلامی اعراب پیروی می کرده اند و در ساختن مسجد یک محوطه ای را با دیوار خشتی محدود کرده و سایبانی بر روی این محصوره توسط چوب و حصیر می ساختند. با کامل شدن این طرح سقف مسطح حصیری باحمال های چوبی بر روی ردیف های سنگی یا این که آجری و خشتی تاسیس شماره مسجد توفیق مشهد شده است.
به عنوان مثال اتفاق ها دیگری که میتوان راجع به مسجد کوفه اعلام کرد، در ارتباط با نهضت حسینی میباشد، و آن تکان مسلم بن عقیل (ع) میباشد که به شهیدشدن وی انجامید و مسجد کوفه پایگاهی بود نخست تکان انقلابی وی درین شهر. مسجد کوفه نهضت زید بن علی (ع) را نیز با تلخی زیاد تاریخ سیاسی خود، بر دوش مسجد طالقانی مشهد میکشد.
٣- مسجد فستط (سال ۲۱ ه.ق) این مسجد که به امر عمرو بن عاص در رجوع و برگشت از اسکندر به درست شده به اسم مسجد عمرو نیز خوانده گردیده است. حجم ساختمان آن ۲۹۱۷ / ۵ متر بوده میباشد. آغاز فارغ از ایوان با دیوارهایی از آجر نپخته درست شده و نماز آدینه در میدان همسایه آن برگزار می شدهاست، اما بعدا ای مردان به طور ایوان مرکزی در اواسط مسجد توفیق مشهد مسجد قرار میگیرد.
خواسته از این تیتر، شناساندن آن گروه از مساجدی میباشد که طریق ایجاد کرد مساجد مسلمانها عرب را سازه کرده اند. این سوژه مرتبط با آن نصیب از مقالاتی میگردد که استادان معظم این حرفه به عنوان شبين خراسانی در معماری اهل ایران از آن اسم میبرند و معتقدند که اولین و مهم ترین اثرها مرتبط با اینراه با خصوصیاتی که در پایین خواهد آمد، نخستین توشه در خطه خراسان نضج گرفته میباشد، و خواسته از خطه خراسان کلیه نواحی مشرق کشورایران یعنی مرز و بوم ترکمنستان ، افغانستان، و …. را مشتمل بر آدرس مسجد توفیق مشهد می شدهاست.
موردها پایین از مختصات اینراه میباشد:
آسانی و بی پیرایگی و غربت از هرگونه تزیین و زینت دنیوی و مادی.
جلوگیری از طول در سازه.
به کار گیری از مصالح بوم آورد، یعنی مصالح منحصر خویش حیطه.
معماران اهل ایران در اوایل از معماری اسلامی اعراب پیروی می کرده اند و در ساختن مسجد یک محوطه ای را با دیوار خشتی محدود کرده و سایبانی بر روی این محصوره توسط چوب و حصیر می ساختند. با کامل شدن این طرح سقف مسطح حصیری باحمال های چوبی بر روی ردیف های سنگی یا این که آجری و خشتی تاسیس شماره مسجد توفیق مشهد شده است.