loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 13
دوشنبه 6 آذر 1402 زمان : 9:51

مساجد کشور ایران با شبستان ستوندار، گرداگرد آدرس مسجد توفیق مشهد ایوان مرکزی که شبستان رو به قبله آن بزرگتر بود. مانند مسجد جمعه فهرج، نایین اصفهان، تاریخانه دامغان، بعداز آن در طریق رازی و در زمانه سلجوقیان مسجد ها به طرز ی چهار ایوانی ساخته شدند بعضی مساجد شبستانی نیز به چهار ایوانی دگرگون شدند .

اندام های بنیادی مسجد اهل ایران در مهرازی جمهوری اسلامی ایران نیز از آن پس منزلت خویش را یافتند: گنبد منزل، ایوانی در پشت آن، تراس در آیگاه، شبستان ردیف دار، گلدسته، میانسرا و … این اندام ها جدید پدید نیامده بودند و هرکدام پیشنه کهنی در مهرازی قبل از اسلام داشتند با این تمامی گرد وارد شدن وسازمان دهی رزرو مسجد توفیق مشهد آن‌ها گرد اگرد یک میانسرا انجنان که تمامی ی اندام ها رو به سوی قبله داشته باشند، آفرینشی در مهرازی می بایست بشمار آید. در طرق بعداز آن، آذری و اصفهانی در اندام های مسجد اهل ایران تحول چندان پدید نیامد، گرچه آرایه های نو ای بدان افزوده شد.

اهل ایران ها همواره کارایی می کردند که در تشکیل داد مساجد اهل ایران هم از بابت الگوی نقشه و هم کاربرد ساختمایه بی آلایش و ارزان، از به عبارتی مسجد مدینه سرمشق برداری نمایند. یکی‌از خصوصیت های بنیادی در معماری ما همواره این بود که معماران دیده به عمل خودشان و آنچه از خویش دارا هستند داشته اند. آن‌ها هر چه شماره مسجد توفیق مشهد را که دم دستشان می یافته اند، و به به عبارتی اندازه که نیازشان را برآورده می کرده بسنده می کردند.

معماری ما در این زمینه اصطلاح زیبایی دارااست و آن «بوم آورد» بودن میباشد . علاوه بر آن ، آنان هیچ گاه ساختمان را بیهوده آرایه بندی(تزیین) نمی کردند، از نگاه آنها هر مسجد طالقانی مشهد چیزی که منطق کاربردی نداشته، خوشگل شمرده نمی گردیده، آنچه ارج گزارده می گردیده زیبندگی بوده خیر زیبایی نما.

مساجد کشور ایران با شبستان ستوندار، گرداگرد آدرس مسجد توفیق مشهد ایوان مرکزی که شبستان رو به قبله آن بزرگتر بود. مانند مسجد جمعه فهرج، نایین اصفهان، تاریخانه دامغان، بعداز آن در طریق رازی و در زمانه سلجوقیان مسجد ها به طرز ی چهار ایوانی ساخته شدند بعضی مساجد شبستانی نیز به چهار ایوانی دگرگون شدند .

اندام های بنیادی مسجد اهل ایران در مهرازی جمهوری اسلامی ایران نیز از آن پس منزلت خویش را یافتند: گنبد منزل، ایوانی در پشت آن، تراس در آیگاه، شبستان ردیف دار، گلدسته، میانسرا و … این اندام ها جدید پدید نیامده بودند و هرکدام پیشنه کهنی در مهرازی قبل از اسلام داشتند با این تمامی گرد وارد شدن وسازمان دهی رزرو مسجد توفیق مشهد آن‌ها گرد اگرد یک میانسرا انجنان که تمامی ی اندام ها رو به سوی قبله داشته باشند، آفرینشی در مهرازی می بایست بشمار آید. در طرق بعداز آن، آذری و اصفهانی در اندام های مسجد اهل ایران تحول چندان پدید نیامد، گرچه آرایه های نو ای بدان افزوده شد.

اهل ایران ها همواره کارایی می کردند که در تشکیل داد مساجد اهل ایران هم از بابت الگوی نقشه و هم کاربرد ساختمایه بی آلایش و ارزان، از به عبارتی مسجد مدینه سرمشق برداری نمایند. یکی‌از خصوصیت های بنیادی در معماری ما همواره این بود که معماران دیده به عمل خودشان و آنچه از خویش دارا هستند داشته اند. آن‌ها هر چه شماره مسجد توفیق مشهد را که دم دستشان می یافته اند، و به به عبارتی اندازه که نیازشان را برآورده می کرده بسنده می کردند.

معماری ما در این زمینه اصطلاح زیبایی دارااست و آن «بوم آورد» بودن میباشد . علاوه بر آن ، آنان هیچ گاه ساختمان را بیهوده آرایه بندی(تزیین) نمی کردند، از نگاه آنها هر مسجد طالقانی مشهد چیزی که منطق کاربردی نداشته، خوشگل شمرده نمی گردیده، آنچه ارج گزارده می گردیده زیبندگی بوده خیر زیبایی نما.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 138
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 45
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 492
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 539
  • بازدید ماه : 4893
  • بازدید سال : 9276
  • بازدید کلی : 10164
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی