مسجد و عملهای اجتماعی
مسجد، پایگاهی برای عملهای اجتماعی:
مسجد از به عبارتی اولِ اقتدار دریافت کردن آدرس مسجد توفیق مشهد اسلام، دارنده آلرژی و قیمت بسیار بالایی بوده میباشد و به همین جهت بر راز گزینش محلی برای ایجاد کرد مسجد، اعتنا و آلرژی بجایی صرف شد؛ البته بعداز ایجاد کرد مسجد، آنجا تبدیل به حوزهای کلیدی برای کارها روزمره شوید؛ مسجد محلی برای پر نمک کردن و اتخاذ تصمیمات اصلی و کلیدی بود.
مسجد محلی برای اجرا خطبههای اساسی سیاسی بود و در شرایطیکه نیاز به اعلام کردوگوی نبی با سایرافراد بود، این بیان کردوگو در مسجد اعمال میشد.
مسجد هماینگونه محلی برای اجرا مسائل فقهی بود و در سالهای بعداز نبی که مشاجرههای فقهی رونق دو چندان گرفته بودند، مسجد محل اساسی اجتماع محققان و جاری ساختن رزرو مسجد توفیق مشهد مشاجرههای متفاوت و مناظرات اصلی بوده میباشد.
طبیعی میباشد کهاین نگاه به مسجد میتواند توشه معنویت و تقید به کارها مذهبی را در بشر زنده نگه دارااست و برای اجرا اموری از این دست، آدمها، معبود را بیشخیس در حیث داشته باشد.
در خاتمه یاداوری این نکته ضروری میباشد که امروزه و با صورتگیری رفاه در کارها متعدد معاش، در حق از آن نقشی که بایستی داشته باشد و لایق آن میباشد، اجحاف گردیده و حتی برای جاری ساختن عبادات روزانه نیز به اندازه کافی بدان دقت نمیشود، کهاین دستور ضرورت اعتنا و اعتنا مؤمنان را میطلبد و می بایست اعتنا داشت؛ به عبارتی شماره مسجد توفیق مشهد سیرتکامل که برآوردن حق مسجد اثرات مثبتی بر آدم خواهد داشت، ادا نکردن حق مسجد نیز قادر است تأثیرات منفی بر آدم بگذارد.
«رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ یَجِیءُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلَاثَةٌ یَشْکُونَ الْمُصْحَفُ وَ الْمَسْجِدُ وَ الْعِتْرَةُ یَقُولُ الْمُصْحَفُ یَا رَبِّ حَرَّفُونِی وَ مَزَّقُونِی وَ یَقُولُ الْمَسْجِدُ یَا رَبِّ عَطَّلُونِی وَ ضَیَّعُونِی وَ یَقُولُ الْعِتْرَةُ یَا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا فَأَجْثُو لِلرُّکْبَتَیْنِ لِلْخُصُومَةِ فَیَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ لِی أَنَا أَوْلَی بِذَلِکَ»؛ جابر می گوید: شنیدم فرستاده معبود میفرمود: « روز قیامت سه چیز به عرصه محشر می آیند و گلایه مینمایند؛ قرآن، مسجد و قبیله نبی؛ قرآن پهنا حالش این میباشد که پروردگارا من را بسوزاندند و پارهپاره کردند. مسجد میگوید پروردگارا! من را تعطیل کردند و حقم را ضایع ساختند. عترت فرستاده میگویند: پروردگارا! مارا کشتند و راندند و آواره کردند. این مسجد طالقانی مشهد هنگام اینجانب به دو زانو مینشینم تا بخشید این سه را از دشمنانشان بستانم. خدای جل جلاله من را می فرماید: که به دادگستری این سه اینجانب خویش سزاوارترم».[۱۶]
پانویس
مسجد و عملهای اجتماعی
مسجد، پایگاهی برای عملهای اجتماعی:
مسجد از به عبارتی اولِ اقتدار دریافت کردن آدرس مسجد توفیق مشهد اسلام، دارنده آلرژی و قیمت بسیار بالایی بوده میباشد و به همین جهت بر راز گزینش محلی برای ایجاد کرد مسجد، اعتنا و آلرژی بجایی صرف شد؛ البته بعداز ایجاد کرد مسجد، آنجا تبدیل به حوزهای کلیدی برای کارها روزمره شوید؛ مسجد محلی برای پر نمک کردن و اتخاذ تصمیمات اصلی و کلیدی بود.
مسجد محلی برای اجرا خطبههای اساسی سیاسی بود و در شرایطیکه نیاز به اعلام کردوگوی نبی با سایرافراد بود، این بیان کردوگو در مسجد اعمال میشد.
مسجد هماینگونه محلی برای اجرا مسائل فقهی بود و در سالهای بعداز نبی که مشاجرههای فقهی رونق دو چندان گرفته بودند، مسجد محل اساسی اجتماع محققان و جاری ساختن رزرو مسجد توفیق مشهد مشاجرههای متفاوت و مناظرات اصلی بوده میباشد.
طبیعی میباشد کهاین نگاه به مسجد میتواند توشه معنویت و تقید به کارها مذهبی را در بشر زنده نگه دارااست و برای اجرا اموری از این دست، آدمها، معبود را بیشخیس در حیث داشته باشد.
در خاتمه یاداوری این نکته ضروری میباشد که امروزه و با صورتگیری رفاه در کارها متعدد معاش، در حق از آن نقشی که بایستی داشته باشد و لایق آن میباشد، اجحاف گردیده و حتی برای جاری ساختن عبادات روزانه نیز به اندازه کافی بدان دقت نمیشود، کهاین دستور ضرورت اعتنا و اعتنا مؤمنان را میطلبد و می بایست اعتنا داشت؛ به عبارتی شماره مسجد توفیق مشهد سیرتکامل که برآوردن حق مسجد اثرات مثبتی بر آدم خواهد داشت، ادا نکردن حق مسجد نیز قادر است تأثیرات منفی بر آدم بگذارد.
«رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ یَجِیءُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلَاثَةٌ یَشْکُونَ الْمُصْحَفُ وَ الْمَسْجِدُ وَ الْعِتْرَةُ یَقُولُ الْمُصْحَفُ یَا رَبِّ حَرَّفُونِی وَ مَزَّقُونِی وَ یَقُولُ الْمَسْجِدُ یَا رَبِّ عَطَّلُونِی وَ ضَیَّعُونِی وَ یَقُولُ الْعِتْرَةُ یَا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا فَأَجْثُو لِلرُّکْبَتَیْنِ لِلْخُصُومَةِ فَیَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ لِی أَنَا أَوْلَی بِذَلِکَ»؛ جابر می گوید: شنیدم فرستاده معبود میفرمود: « روز قیامت سه چیز به عرصه محشر می آیند و گلایه مینمایند؛ قرآن، مسجد و قبیله نبی؛ قرآن پهنا حالش این میباشد که پروردگارا من را بسوزاندند و پارهپاره کردند. مسجد میگوید پروردگارا! من را تعطیل کردند و حقم را ضایع ساختند. عترت فرستاده میگویند: پروردگارا! مارا کشتند و راندند و آواره کردند. این مسجد طالقانی مشهد هنگام اینجانب به دو زانو مینشینم تا بخشید این سه را از دشمنانشان بستانم. خدای جل جلاله من را می فرماید: که به دادگستری این سه اینجانب خویش سزاوارترم».[۱۶]
پانویس