آیا روایاتی که برای رفتن به مسجدها و شرکت آدرس مسجد توفیق مشهد در نمازهای جماعت، جایزههایی را در حیث میگیرد، مشتمل بر بانوان نیز می شود؟
پرسش
آیا ثواب رفتن به مسجد و شرکت در نماز جماعت تنها مختص مردان میباشد؟ آیا کلمه «رجل» در رزرو مسجد موفقیت مشهد ماجرا «صلاة الرجل فی جماعة رزرو مسجد توفیق مشهد خیر من صلاته فی بیته اربعین سنه» بانوان را نیز در بر میگیرد؟ و به طور تمام حضور یا عدم حضور زنان در مسجد و جماعت، کدامیک، گزینه تأیید می باشد؟
پاسخ اجمالی
بعضا روایات با به کارگیری از واژه و کلمههایی؛ مانند «رجل» در نگاه اول، مردان را دربرگیرنده چنین پاداشی میداند، البته اصل حضور بانوان در مسجد برای نماز جماعت و حتی استحباب آنرا نفی نمیکند؛ زیرا با توجه به روایات و شواهد تاریخی و نیز فتوای فقهای بزرگوار؛ درحالتی که زنی بتواند خود را از نظر نامحرم بپوشاند، حضور او در مسجد برای نماز جماعت مانعی ندارد؛ و میاقتدار گفت که جایزه مسجد و جماعت مشتمل بر او نیز شود.
روایاتی که نماز در خانه را برای زن سزاوارتر میدانند ناظر به شرایط خاصی میباشند که نمیتوان آنهارا به نشانی مسجد موفقیت مشهد آحاد مورد ها شماره مسجد توفیق مشهد گسترش داد.
پاسخ تفصیلی
در روایتی از پیامبر پروردگار(ص) نقل گردیده است: «صَلَاةُ الرَّجُلِ فِی جَمَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاتِهِ فِی بَیْتِهِ أَرْبَعِینَ سَنَةً»؛[1] نماز مرد در جماعت، خوب از چهل سال نماز او [به صورت فرادا] در خانه میباشد.
روایاتی مشابه با این داستان -با تفاوت در مقدار ثواب- از نبی اکرم(ص) در متنها حدیثی اهل سنت نیز نقل گردیدهاست. [2]
این دسته از روایات، هرچند فقط چیزی را که ثابت میکنند استحباب شرکت مردان در مسجد برای نماز جماعت می باشد، ولی اصل حضور بانوان در مسجد برای نماز جماعت و حتی خوب بودن آنرا نفی نمیکند. برای اینکهاین شرکت از روایات و روایات دیگری که درینباره داریم، روشن شوند؛ تحقیقی مسجد طالقانی مشهد کوتاه درباره حضور زنان در مسجد برای خواندن نماز جماعت، دعا و دیگر امور معنوی ارائه میدهیم.
حضور بانوان در مسجد از نگاه روایات
براساس مطالعه و جستوجو؛ در منابع روایی، میتوان روایات وارده در زمینهی حضور بانوان در مسجد را بر سه عهد و پیمان تقسیم نمود
آیا روایاتی که برای رفتن به مسجدها و شرکت آدرس مسجد توفیق مشهد در نمازهای جماعت، جایزههایی را در حیث میگیرد، مشتمل بر بانوان نیز می شود؟
پرسش
آیا ثواب رفتن به مسجد و شرکت در نماز جماعت تنها مختص مردان میباشد؟ آیا کلمه «رجل» در رزرو مسجد موفقیت مشهد ماجرا «صلاة الرجل فی جماعة رزرو مسجد توفیق مشهد خیر من صلاته فی بیته اربعین سنه» بانوان را نیز در بر میگیرد؟ و به طور تمام حضور یا عدم حضور زنان در مسجد و جماعت، کدامیک، گزینه تأیید می باشد؟
پاسخ اجمالی
بعضا روایات با به کارگیری از واژه و کلمههایی؛ مانند «رجل» در نگاه اول، مردان را دربرگیرنده چنین پاداشی میداند، البته اصل حضور بانوان در مسجد برای نماز جماعت و حتی استحباب آنرا نفی نمیکند؛ زیرا با توجه به روایات و شواهد تاریخی و نیز فتوای فقهای بزرگوار؛ درحالتی که زنی بتواند خود را از نظر نامحرم بپوشاند، حضور او در مسجد برای نماز جماعت مانعی ندارد؛ و میاقتدار گفت که جایزه مسجد و جماعت مشتمل بر او نیز شود.
روایاتی که نماز در خانه را برای زن سزاوارتر میدانند ناظر به شرایط خاصی میباشند که نمیتوان آنهارا به نشانی مسجد موفقیت مشهد آحاد مورد ها شماره مسجد توفیق مشهد گسترش داد.
پاسخ تفصیلی
در روایتی از پیامبر پروردگار(ص) نقل گردیده است: «صَلَاةُ الرَّجُلِ فِی جَمَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاتِهِ فِی بَیْتِهِ أَرْبَعِینَ سَنَةً»؛[1] نماز مرد در جماعت، خوب از چهل سال نماز او [به صورت فرادا] در خانه میباشد.
روایاتی مشابه با این داستان -با تفاوت در مقدار ثواب- از نبی اکرم(ص) در متنها حدیثی اهل سنت نیز نقل گردیدهاست. [2]
این دسته از روایات، هرچند فقط چیزی را که ثابت میکنند استحباب شرکت مردان در مسجد برای نماز جماعت می باشد، ولی اصل حضور بانوان در مسجد برای نماز جماعت و حتی خوب بودن آنرا نفی نمیکند. برای اینکهاین شرکت از روایات و روایات دیگری که درینباره داریم، روشن شوند؛ تحقیقی مسجد طالقانی مشهد کوتاه درباره حضور زنان در مسجد برای خواندن نماز جماعت، دعا و دیگر امور معنوی ارائه میدهیم.
حضور بانوان در مسجد از نگاه روایات
براساس مطالعه و جستوجو؛ در منابع روایی، میتوان روایات وارده در زمینهی حضور بانوان در مسجد را بر سه عهد و پیمان تقسیم نمود