از آنجایی که طبع نوجوانان وجوانان، پاک، زیبادوست و مالامال نشاط میباشد، لذا به مکان های پاکیزه، زیبا، دیدنی و دلپذیر بیشتر میل پیدا میکنند. براین اساس برای جذب آنان به مساجد باید به معماری اسلامی ایرانی دقت کرد و این مکان ها را تر و تمیز و پاکیزه ساخت، فرشهای مسجد منزه و پاکیزه بوده، فروغ و روشنایی درتوان مطلوب و مسجد همواره معطر و خوشبو باشد و نماز گزاران با لباس پاکیزه و بوی خوش وارد مسجد شوند.مساجد این ظرفیت را دارند تا مجتمعی باشند که کتابخانه، سالن تحقیق،کلاسهای هنری، کارخانههای مسجد توفیق مشهد مهارتافزایی، کافی نت، بانک نرم افزار و...را در کنار دیگر شغلهای خود در بر داشته باشند.
3- اشاعه قیمتهای متعالی مسجد و نماز جماعت:
در حدیثی نبی اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) می فرمایند: «در صورتیکه مردم قیمت اذان گفتن و شرکت در نماز جماعت را میدانستند، برای این کار قرعهکشی میکردند.» (بحارالانوار، ج 88 ص 73). منزلت معظم رهبری میفرمایند: «برای تبیین ژرفای نماز و معرفی رازها و زیبایی های آن، دست به همت پیگیر و همگی جانبه زده گردد.» باید بیان کرد در صورت ارائه هنرمندانه اینگونه آموزهها حتما میزان انگیزش نسل تازه جهت ورود به فعالیتهای مسجد افزایش خواهد یافت.
4- برخورد مناسب از سوی امام جماعت ودیگر امنای مسجد و استقبال از پیشنهادها و نرمافزارهای جوانان:
جوان و نوجوان دوست داراست در اجتماع ایفای نقش کند و بقیه افراد به نظریات او دقت داشته باشند. مسجد در شرایطیکه کانون دقت بهاین قشر باشد، شاهد گرمی حضور فعال آن ها در مساجد خواهیم بود. رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) می فرمایند : «علیکم بالاحداث» یعنی باید به نسل تازه اعتنا نمائید. لذا این یک هشدار هست برای دستاندرکاران این فرمان که درحالتی که باوری راستین استدلال حرکتشان نباشد نخواهند توانست در دیگر افراد نفوذ کنند. امام راستگو (علیه السلام) نیز بایستگی مطابقت و همخوانی عهد مسجد طالقانی مشهد و فعل عالمان و واعظان را اینگونه بیان فرموده اند: «چنانچه دانا و دانشمند به علم خود شغل نکند، راهنمایی و راهنمایی او از دلها میلغزد، آن چنان که باران از روی سنگ صاف و نشیبهای لغزنده کوه صفا لغزان است.» (کافی، جلد 1، ص 44). فعلا باید دقت خواهد شد که مؤثرترین طریق تبلیغی و تربیتی کدام میباشد؟ «در تربیت یکسری چیز شرط می باشد، یک کدام از مشافهه و چشم به چشم بودن و نکته بعدی محبت و تقدس است.» توجه بهاین فرمان ما یحتاج است که « هدف ما آنهایی میباشند که نماز نمیخوانند و یا به مسجد نمیفرایند و می خواهیم به نماز و مسجد دعوتشان کنیم، برای آنان بایستی اپلیکیشن داشته باشیم و یک کدام از نرم افزارهای مهم ارتباط بدون واسطه میباشد.» بدین ترتیب در این زمینه میپذیریم که«تربیت باید نفس به نفس باشد، جوان به جوان، جوانهای نمازخوان و مسجدی میتوانند جوانهای دیگر را جذب مسجد کنند و همسالان خودشان را به پای نماز بیاورند.» مورد نیاز به نظر میرسد امام جماعت و هیئت امنا جهت انس با نوجوانان و جوانان وقت کافی صرف کنند تا در رهگذر دوستی و رفاقت به اهداف تربیتی دست یابند.
از آنجایی که طبع نوجوانان وجوانان، پاک، زیبادوست و مالامال نشاط میباشد، لذا به مکان های پاکیزه، زیبا، دیدنی و دلپذیر بیشتر میل پیدا میکنند. براین اساس برای جذب آنان به مساجد باید به معماری اسلامی ایرانی دقت کرد و این مکان ها را تر و تمیز و پاکیزه ساخت، فرشهای مسجد منزه و پاکیزه بوده، فروغ و روشنایی درتوان مطلوب و مسجد همواره معطر و خوشبو باشد و نماز گزاران با لباس پاکیزه و بوی خوش وارد مسجد شوند.مساجد این ظرفیت را دارند تا مجتمعی باشند که کتابخانه، سالن تحقیق،کلاسهای هنری، کارخانههای مسجد توفیق مشهد مهارتافزایی، کافی نت، بانک نرم افزار و...را در کنار دیگر شغلهای خود در بر داشته باشند.
3- اشاعه قیمتهای متعالی مسجد و نماز جماعت:
در حدیثی نبی اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) می فرمایند: «در صورتیکه مردم قیمت اذان گفتن و شرکت در نماز جماعت را میدانستند، برای این کار قرعهکشی میکردند.» (بحارالانوار، ج 88 ص 73). منزلت معظم رهبری میفرمایند: «برای تبیین ژرفای نماز و معرفی رازها و زیبایی های آن، دست به همت پیگیر و همگی جانبه زده گردد.» باید بیان کرد در صورت ارائه هنرمندانه اینگونه آموزهها حتما میزان انگیزش نسل تازه جهت ورود به فعالیتهای مسجد افزایش خواهد یافت.
4- برخورد مناسب از سوی امام جماعت ودیگر امنای مسجد و استقبال از پیشنهادها و نرمافزارهای جوانان:
جوان و نوجوان دوست داراست در اجتماع ایفای نقش کند و بقیه افراد به نظریات او دقت داشته باشند. مسجد در شرایطیکه کانون دقت بهاین قشر باشد، شاهد گرمی حضور فعال آن ها در مساجد خواهیم بود. رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) می فرمایند : «علیکم بالاحداث» یعنی باید به نسل تازه اعتنا نمائید. لذا این یک هشدار هست برای دستاندرکاران این فرمان که درحالتی که باوری راستین استدلال حرکتشان نباشد نخواهند توانست در دیگر افراد نفوذ کنند. امام راستگو (علیه السلام) نیز بایستگی مطابقت و همخوانی عهد مسجد طالقانی مشهد و فعل عالمان و واعظان را اینگونه بیان فرموده اند: «چنانچه دانا و دانشمند به علم خود شغل نکند، راهنمایی و راهنمایی او از دلها میلغزد، آن چنان که باران از روی سنگ صاف و نشیبهای لغزنده کوه صفا لغزان است.» (کافی، جلد 1، ص 44). فعلا باید دقت خواهد شد که مؤثرترین طریق تبلیغی و تربیتی کدام میباشد؟ «در تربیت یکسری چیز شرط می باشد، یک کدام از مشافهه و چشم به چشم بودن و نکته بعدی محبت و تقدس است.» توجه بهاین فرمان ما یحتاج است که « هدف ما آنهایی میباشند که نماز نمیخوانند و یا به مسجد نمیفرایند و می خواهیم به نماز و مسجد دعوتشان کنیم، برای آنان بایستی اپلیکیشن داشته باشیم و یک کدام از نرم افزارهای مهم ارتباط بدون واسطه میباشد.» بدین ترتیب در این زمینه میپذیریم که«تربیت باید نفس به نفس باشد، جوان به جوان، جوانهای نمازخوان و مسجدی میتوانند جوانهای دیگر را جذب مسجد کنند و همسالان خودشان را به پای نماز بیاورند.» مورد نیاز به نظر میرسد امام جماعت و هیئت امنا جهت انس با نوجوانان و جوانان وقت کافی صرف کنند تا در رهگذر دوستی و رفاقت به اهداف تربیتی دست یابند.