loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 90
شنبه 20 آبان 1402 زمان : 13:57

با توسعه و گسترش اسلام در کشور‌ایران آدرس مسجد توفیق مشهد در سده های ابتدا در اکثری از شهرها روستاها مسجد های چندی ساخته شد، در واقع الگوی بنیادی مسجد در جمهوری اسلامی ایران به عبارتی مسجد نبی اسلام(ص) بود که به دست وی در مدینه ساخته شد.

مساجد کشور‌ایران با شبستان ستوندار، گرداگرد ایوان مرکزی که شبستان رو به قبله آن بزرگتر بود. مانند مسجد جمعه فهرج، نایین اصفهان، تاریخانه دامغان، بعداز آن در نحوه رازی و در زمانه سلجوقیان مسجد ها به طریق ی چهار ایوانی ساخته شدند بعضی مساجد شبستانی نیز به چهار ایوانی رزرو مسجد توفیق مشهد دگرگون شدند .

اندام های بنیادی مسجد اهل ایران در مهرازی کشور ایران نیز از آن پس مقام خویش را یافتند: گنبد منزل، ایوانی در پشت آن، حیاط در آیگاه، شبستان ردیف دار، گلدسته، میانسرا و … این اندام ها نو پدید نیامده بودند و هریک پیشنه کهنی در مهرازی قبل از اسلام داشتند با این همگی گرد داخل شدن وسازمان دهی آن‌ها گرد اگرد یک میانسرا انجنان که همگی ی اندام ها رو به سوی قبله داشته باشند، آفرینشی در مهرازی می بایست شماره مسجد توفیق مشهد بشمار آید. در طرق بعد از آن، آذری و اصفهانی در اندام های مسجد اهل ایران تحول چندان پدید نیامد، گرچه آرایه های جدید ای بدان افزوده شد.

اهل ایران ها همواره کارایی می کردند که در ایجاد کرد مساجد اهل ایران هم از بابت الگوی نقشه و هم کاربرد ساختمایه بی آلایش و ارزان، از به عبارتی مسجد مدینه سرمشق برداری نمایند. یکی‌از خصوصیت های بنیادی در معماری ما همواره این بود که معماران دیده به شغل خودشان و آنچه از خویش دارا هستند داشته اند. آن‌ها هر چه را که دم دستشان می یافته اند، و به به عبارتی اندازه که نیازشان را برآورده می کرده مسجد طالقانی مشهد بسنده می کردند.

با توسعه و گسترش اسلام در کشور‌ایران آدرس مسجد توفیق مشهد در سده های ابتدا در اکثری از شهرها روستاها مسجد های چندی ساخته شد، در واقع الگوی بنیادی مسجد در جمهوری اسلامی ایران به عبارتی مسجد نبی اسلام(ص) بود که به دست وی در مدینه ساخته شد.

مساجد کشور‌ایران با شبستان ستوندار، گرداگرد ایوان مرکزی که شبستان رو به قبله آن بزرگتر بود. مانند مسجد جمعه فهرج، نایین اصفهان، تاریخانه دامغان، بعداز آن در نحوه رازی و در زمانه سلجوقیان مسجد ها به طریق ی چهار ایوانی ساخته شدند بعضی مساجد شبستانی نیز به چهار ایوانی رزرو مسجد توفیق مشهد دگرگون شدند .

اندام های بنیادی مسجد اهل ایران در مهرازی کشور ایران نیز از آن پس مقام خویش را یافتند: گنبد منزل، ایوانی در پشت آن، حیاط در آیگاه، شبستان ردیف دار، گلدسته، میانسرا و … این اندام ها نو پدید نیامده بودند و هریک پیشنه کهنی در مهرازی قبل از اسلام داشتند با این همگی گرد داخل شدن وسازمان دهی آن‌ها گرد اگرد یک میانسرا انجنان که همگی ی اندام ها رو به سوی قبله داشته باشند، آفرینشی در مهرازی می بایست شماره مسجد توفیق مشهد بشمار آید. در طرق بعد از آن، آذری و اصفهانی در اندام های مسجد اهل ایران تحول چندان پدید نیامد، گرچه آرایه های جدید ای بدان افزوده شد.

اهل ایران ها همواره کارایی می کردند که در ایجاد کرد مساجد اهل ایران هم از بابت الگوی نقشه و هم کاربرد ساختمایه بی آلایش و ارزان، از به عبارتی مسجد مدینه سرمشق برداری نمایند. یکی‌از خصوصیت های بنیادی در معماری ما همواره این بود که معماران دیده به شغل خودشان و آنچه از خویش دارا هستند داشته اند. آن‌ها هر چه را که دم دستشان می یافته اند، و به به عبارتی اندازه که نیازشان را برآورده می کرده مسجد طالقانی مشهد بسنده می کردند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 136
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 65
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 162
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1275
  • بازدید ماه : 4068
  • بازدید سال : 8451
  • بازدید کلی : 9339
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی