بعداز ورود اسلام به کشورایران، دو آدرس مسجد توفیق مشهد دلیل اساسی، یعنی در آغاز ارتقاء و توسعه و گسترش منابع فقه و علم ها مذهبی و کارکردهای اجتماعی آن و دوم رقابت های مذهبی، سیاسی موجب شکل گیری مکتب شد. فرصت غزنویان سنت تأسیس مکتب را سلاطین به حکام، وزیر و وزرا و بزرگان ادامه دادند. فضای معماری مدارس کهن هم زمان با تحولی که در معماری مساجد در زمان سلجوقیان وقوع پیوست، دگرگون شد و به صورت چهار ایوانی درآمد.
با ظهور اسلام در جمهوری اسلامی ایران تغییرات و تحولات عمیقی در روش فراگیری و مواد آموزشی پدید آمد، دو دلیل تمایل شاید به مباحث مذهبی و یادگرفتن عمومی و همینطور تعریفوتمجید نظام آموزشی همگانی بیشتر در حوزه یادگرفتن گویش عربی و عبادات روزانه و تلاوت قرآن منجر شد که مساجد تحت عنوان اولی پایگاههای اساسی رزرو مسجد توفیق مشهد نظام آموزشی به اکانت آیند .
به ندرت و با تخصصی خیس شدن دروس و مباح، مسجد،مدرسه های به وجود موازات این تغییر و تحول، تحولی کالبدی نیز پدیدآمد که به عبارتی تبدیل مساجد از یک ایوانی تا چهار ایوانی بود. به لحاظ میرسد این تغییر و تحول عملکردی نیز درین سیر دگرگونی کالبدی تأثیرگذار بوده میباشد. مساجد، مدرسه های در واقعیت مدارسی در دل مساجد بودند که رواق ها و شبستان طبقه اولیه به نماز و استعمال مردم تخصیص داشت و حجره های طبقه دوم به طلاب و درس و دعوا همینطور ایوانهای دیگر نیز شماره مسجد توفیق مشهد مدرسهای طلاب خصوصاً در ساعت ها غیر عبادی به اکانت می آمدند.
از مدرسه های تاریخی اولیه اسلامی در کشورایران بنای قابل توجهی به جا نمانده میباشد سپری شد فرصت و یورشهای مغول و تیمور موجب ویرانی بدون نقص برخی از شهرهای تعالی و مرکز ها علمی و آموزشی اولیه سدههای اسلامی مانند نیشابور و ری میگردد. کهن ترین مکتب مو جود، مکتب فخریه سبزوار از مجال فخرالدوله دیلمی ذکر می شود که تا به درحال حاضر بارها مرمت گردیدهاست.
کلاً آن تیم مسجد طالقانی مشهد از مدرسه ها سابق که امروزه مانده اند مدارسی میباشند که عمدتاً بعداز حمله ی مغول درست شده اند مدرسه ها تاریخی شایان توجه باقیمانده میباشد.
بعداز ورود اسلام به کشورایران، دو آدرس مسجد توفیق مشهد دلیل اساسی، یعنی در آغاز ارتقاء و توسعه و گسترش منابع فقه و علم ها مذهبی و کارکردهای اجتماعی آن و دوم رقابت های مذهبی، سیاسی موجب شکل گیری مکتب شد. فرصت غزنویان سنت تأسیس مکتب را سلاطین به حکام، وزیر و وزرا و بزرگان ادامه دادند. فضای معماری مدارس کهن هم زمان با تحولی که در معماری مساجد در زمان سلجوقیان وقوع پیوست، دگرگون شد و به صورت چهار ایوانی درآمد.
با ظهور اسلام در جمهوری اسلامی ایران تغییرات و تحولات عمیقی در روش فراگیری و مواد آموزشی پدید آمد، دو دلیل تمایل شاید به مباحث مذهبی و یادگرفتن عمومی و همینطور تعریفوتمجید نظام آموزشی همگانی بیشتر در حوزه یادگرفتن گویش عربی و عبادات روزانه و تلاوت قرآن منجر شد که مساجد تحت عنوان اولی پایگاههای اساسی رزرو مسجد توفیق مشهد نظام آموزشی به اکانت آیند .
به ندرت و با تخصصی خیس شدن دروس و مباح، مسجد،مدرسه های به وجود موازات این تغییر و تحول، تحولی کالبدی نیز پدیدآمد که به عبارتی تبدیل مساجد از یک ایوانی تا چهار ایوانی بود. به لحاظ میرسد این تغییر و تحول عملکردی نیز درین سیر دگرگونی کالبدی تأثیرگذار بوده میباشد. مساجد، مدرسه های در واقعیت مدارسی در دل مساجد بودند که رواق ها و شبستان طبقه اولیه به نماز و استعمال مردم تخصیص داشت و حجره های طبقه دوم به طلاب و درس و دعوا همینطور ایوانهای دیگر نیز شماره مسجد توفیق مشهد مدرسهای طلاب خصوصاً در ساعت ها غیر عبادی به اکانت می آمدند.
از مدرسه های تاریخی اولیه اسلامی در کشورایران بنای قابل توجهی به جا نمانده میباشد سپری شد فرصت و یورشهای مغول و تیمور موجب ویرانی بدون نقص برخی از شهرهای تعالی و مرکز ها علمی و آموزشی اولیه سدههای اسلامی مانند نیشابور و ری میگردد. کهن ترین مکتب مو جود، مکتب فخریه سبزوار از مجال فخرالدوله دیلمی ذکر می شود که تا به درحال حاضر بارها مرمت گردیدهاست.
کلاً آن تیم مسجد طالقانی مشهد از مدرسه ها سابق که امروزه مانده اند مدارسی میباشند که عمدتاً بعداز حمله ی مغول درست شده اند مدرسه ها تاریخی شایان توجه باقیمانده میباشد.