loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 43
سه شنبه 19 دی 1402 زمان : 9:34

آرامگاه سلطان نعمت البته آغاز به طور تک آدرس مسجد توفیق مشهد بنـا با گنبدی رفیع بر فراز فضایی چهار گوش داخل باغی بلندمرتبه بوده که بعد ها بناهای دیگری به آن افزوده گردیده‌است.
از آن جا که سلطان نعمت الله البته دلیل مهم آوازه و آبادانی شهر ماهان بوده میباشد و نیز عـلاوه بر جایگاه عرفانی، شـاعر و ادیب نیز بوده میباشد، در زمان متفاوت بعداز درگذشت وی، بنای آرامگاه وی نیز به گروه افزوده گردیده.
سازه هم در حال حاضر واجد شش صحن میباشد هندسه حکم دهنده بر دسته به طور خطی و در امتداد اساس قبله هست.
دیرین ترین رزرو مسجد توفیق مشهد نصیب سازه گنبدخانه آستانه میباشد که به سـال ۸۴۰ ه.ق به هزینه احمدشـاه بهمنی، از ارادتمندان او، تاسیس شـده میباشد.
سلسله مراتب ارتباط ها فضایی از فضای شهری تا گنبدخانه موجب تولید احساس معنویت در اشخاص می‌شود.
حرم فرمان روا نعمت الله اما از هر دو سمت شرق و غرب دارنده ورودی هست و از هر طرف که وارد شویم چهت نیل تحت عنوان دسته از دو صحن عبور می‌کنیم.
تک تک گروه از ۳۲۹ طاق و چهار صحن و دو گرمابه و دو کاروانسرا، یک آب انبار و یک باب منزل که مسکن متولی سازه میباشد درست شده میباشد.
بخشهای دسته به ترتیب از غرب به شرق عبارت اند از؛ جلوخان و سردر، صحن محمدشاهی (حسینیه)، صحن پاد شاه عباسی (میرداماد)، هسته ی مهم گروه (مشمول گنبدخانه و رواقهای پیرامون)، صحن وكيل الملکی و صحن اتابکی است.
آستانه پاد شاه نعمت الله اما (ماهان) در راس و در حصار چهار ایوان جای‌دارد به سیرتکامل ایی که تولید شم مرکزیت را برای مخاطبان به وجود میاورد.
ایوان نماینده قانونی الملکی، پاد شاه عباسی شماره مسجد توفیق مشهد و اتابکی به انگیزه دارا بودن آبگینه و باغچه در راءس تراس روئت کرد اشخاص را به قسمتهای دیگر ایوان محصور کرده است.
تراس اتابکی با دقت به اینکه هندسه مربع صورت و منظمی را دارااست ولی به انگیزه حجم بیشتر ایوان و همینطور، بعد ها باغچه ها نسبت به سایرین بزرگتر هست.
درین تراس ، روئت کرد محدودتر و شفافیت فضایی کمتری نسبت به بقیه حیاطهای بقاع پاد شاه نعمت الله اما وجوددارد.
می بایست به‌این نکته اشاره کرد که ایوان هایی که به بقعه پادشاه نعمت الله البته مجاورت خیس هستنند مانند صحن سلطان عباسی و صحن وكيل الملكـی رابطه فضایی و تنـوع فضایی بالاتری نسبت به حیاطهای دیگر آرامگاه دارا هستند به سیرتکامل ایی که، در پیاده سازی این صحنها عملکرد گردیده است در مقابله بیشتری با بقعه قرار گیرند تا به شاخص مسجد طالقانی مشهد کردن بقاع یاری دهد.

آرامگاه سلطان نعمت البته آغاز به طور تک آدرس مسجد توفیق مشهد بنـا با گنبدی رفیع بر فراز فضایی چهار گوش داخل باغی بلندمرتبه بوده که بعد ها بناهای دیگری به آن افزوده گردیده‌است.
از آن جا که سلطان نعمت الله البته دلیل مهم آوازه و آبادانی شهر ماهان بوده میباشد و نیز عـلاوه بر جایگاه عرفانی، شـاعر و ادیب نیز بوده میباشد، در زمان متفاوت بعداز درگذشت وی، بنای آرامگاه وی نیز به گروه افزوده گردیده.
سازه هم در حال حاضر واجد شش صحن میباشد هندسه حکم دهنده بر دسته به طور خطی و در امتداد اساس قبله هست.
دیرین ترین رزرو مسجد توفیق مشهد نصیب سازه گنبدخانه آستانه میباشد که به سـال ۸۴۰ ه.ق به هزینه احمدشـاه بهمنی، از ارادتمندان او، تاسیس شـده میباشد.
سلسله مراتب ارتباط ها فضایی از فضای شهری تا گنبدخانه موجب تولید احساس معنویت در اشخاص می‌شود.
حرم فرمان روا نعمت الله اما از هر دو سمت شرق و غرب دارنده ورودی هست و از هر طرف که وارد شویم چهت نیل تحت عنوان دسته از دو صحن عبور می‌کنیم.
تک تک گروه از ۳۲۹ طاق و چهار صحن و دو گرمابه و دو کاروانسرا، یک آب انبار و یک باب منزل که مسکن متولی سازه میباشد درست شده میباشد.
بخشهای دسته به ترتیب از غرب به شرق عبارت اند از؛ جلوخان و سردر، صحن محمدشاهی (حسینیه)، صحن پاد شاه عباسی (میرداماد)، هسته ی مهم گروه (مشمول گنبدخانه و رواقهای پیرامون)، صحن وكيل الملکی و صحن اتابکی است.
آستانه پاد شاه نعمت الله اما (ماهان) در راس و در حصار چهار ایوان جای‌دارد به سیرتکامل ایی که تولید شم مرکزیت را برای مخاطبان به وجود میاورد.
ایوان نماینده قانونی الملکی، پاد شاه عباسی شماره مسجد توفیق مشهد و اتابکی به انگیزه دارا بودن آبگینه و باغچه در راءس تراس روئت کرد اشخاص را به قسمتهای دیگر ایوان محصور کرده است.
تراس اتابکی با دقت به اینکه هندسه مربع صورت و منظمی را دارااست ولی به انگیزه حجم بیشتر ایوان و همینطور، بعد ها باغچه ها نسبت به سایرین بزرگتر هست.
درین تراس ، روئت کرد محدودتر و شفافیت فضایی کمتری نسبت به بقیه حیاطهای بقاع پاد شاه نعمت الله اما وجوددارد.
می بایست به‌این نکته اشاره کرد که ایوان هایی که به بقعه پادشاه نعمت الله البته مجاورت خیس هستنند مانند صحن سلطان عباسی و صحن وكيل الملكـی رابطه فضایی و تنـوع فضایی بالاتری نسبت به حیاطهای دیگر آرامگاه دارا هستند به سیرتکامل ایی که، در پیاده سازی این صحنها عملکرد گردیده است در مقابله بیشتری با بقعه قرار گیرند تا به شاخص مسجد طالقانی مشهد کردن بقاع یاری دهد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 138
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 408
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 224
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 409
  • بازدید ماه : 4763
  • بازدید سال : 9146
  • بازدید کلی : 10034
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی